wtorek, 28 sierpnia 2012

Klejnot Korony, Paul Scott




Są książki, do których wracam po latach. Jednym z powodów jest ciekawość, co nowego w nich znajdę tym razem. A zawsze coś znajduję. Myślę, że powodem jest to, że ja się zmieniam, inaczej rozumiem, co innego zauważam.
Taką książką, choć powinnam powiedzieć, książkami, jest kwartet angloindyjski Paula Scotta.
Składają się na niego cztery części:
-         Klejnot Korony (The Jewel in the Crown) z roku 1966,
-         Dzień skorpiona (The Day of the Scorpion) z roku 1968;
-         Wieże milczenia (The Towers of Silence) z roku 1971,
-         Podział łupów (A Division The Day of the Scorpion of the Spoils) z roku 1974.
Części kwartetu połączone są czwórką głównych bohaterów, których losy splatają się w dramatyczny sposób.
Pierwsza część opowiada o wydarzeniach, które doprowadziły do gwałtu na młodej Angielce i konsekwencjach tego tragicznego wydarzenia. Rzecz dzieje się w przełomowym dla historii Indii roku 1942.
Kolejne części są jakby uzupełnieniem pierwszej, opowiedzianym z punktu widzenia innych osób i w szerszym kontekście historycznym.
Mnie ta powieść zafascynowała już za pierwszym podejściem. Przy drugim zauważyłam pewne związki przyczynowo-skutkowe. I jedną z konkluzji, że zranionej męskiej dumy należy się bać.
Całość na tle Indii, które jak ktoś powiedział „albo się kocha, albo nienawidzi”. Indii kontrastów, niezwykłej kultury, bogactwa sąsiadującego z niewyobrażalnym ubóstwem.
No i świetna lekcja na temat brytyjskich poczynań w skolonizowanych Indiach, opowiedziana z punktu widzenia wielu osób, Hindusów i Brytyjczyków. 
Książka jest świetnie napisana, niezwykle sugestywnie. Niemal czuje się zapach Indii, wilgotne, gorące powietrze. I tyle w niej emocji!
Nie da się ukryć, że autor kochał Indie i nie zawsze stawał po stronie rodaków. Obiektywizm Paula Scotta jest chyba dodatkowym atutem powieści.
Lektura obowiązkowa!!

PS: 
1. problemem może być dotarcie do książki, bo szukałam wznowień i nie znalazłam;
2. wydanie, którym dysponuję jest z roku 1986, skromniutkie, ale takie czasy, a wydawcą był Państwowy Instytut Wydawniczy w Warszawie;
3. książka doczekała się ekranizacji w formie mini serialu; zainteresowanych odsyłam do strony:
Filmweb: Klejnot w Koronie
4. polecam również notkę biograficzną o autorze:
Wikipedia: Paul Scott


 

4 komentarze:

  1. mam ochote je przeczytac, pozyczysz? :)
    bardzo podoba mi sie pomysl na postscriptumowe ciekawostki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam kilka razy. I jeszcze wiele razy przeczytam, nim zejdę:-). To książka mojego życia.

    OdpowiedzUsuń
  3. myślę, że ja również do niej wrócę...kolejny raz:)

    OdpowiedzUsuń