niedziela, 19 sierpnia 2012

O głupocie, czyli krótka lekcja ekonomii



Media tego lata dostały nie byle jaki prezent. Nie dość, że jedno za drugim padają biura podróży, to jeszcze rozkwitła w pełnej medialnej krasie AFERA AMBER GOLD. Co tam Nessie , UFO i takie tam.
Powiem szczerze, że średnio mnie interesują powody, dla których ludzie lokowali tam pieniądze. Z własnymi pieniędzmi każdy może zrobić, co mu do łba strzeli. Zaintrygowała mnie inna sprawa. Gdy się już okazało, że z dnia na dzień maleją szanse na odzyskanie pieniędzy, pojawiły się głosy, że PAŃSTWO (cokolwiek to znaczy) powinno ludziom te pieniądze zwrócić.  W tej sytuacji ja mam pytanie. Dlaczego tylko im? Proponuję się skrzyknąć i wystąpić o zwrot kasy w innych przypadkach, np.:
  1. pan A sprzedał akcje, a po tygodniu poszły w górę, stracił ani chybi;
  2. pan B sprzedał mieszkanie, żeby spłacić długi, a tu się wkrótce zaczął boom w nieruchomościach i jest w plecy prawie drugie tyle;
  3. pan C sprzedał ciężko zarabiane przez lata za granicą euro, a w następnych dniach kurs poszedł w górę....
Oj, znalazłabym jeszcze kilka powodów do finansowych roszczeń wobec PAŃSTWA. 

Moja babcia, osoba bogobojna, powtarzała, że jak Pan Bóg chce ukarać człowieka, to mu rozum odbiera. Ja powiedziałabym, że obojętnie kto maczał palce w tym odbieraniu rozumu, GŁUPOTA JEST KOSZTOWNĄ PRZYPADŁOŚCIĄ. No i za naukę trzeba płacić.

Jakiś czas temu, byłam świadkiem, jak starsza pani, zwróciła się do pracownicy banku z prośbą o wymianę banknotu na inny, bo jej powiedzieli na poczcie, że ten jest fałszywy. Jakie było zaskoczenie, gdy zamiast dostać nowy banknot, opadła krata na drzwi wejściowe, a po chwili przyjechała policja. Ta pani miała równie uzasadnione oczekiwania.

I na koniec jeszcze jedno pytanie nasuwa mi się jakoś tak automatycznie. Skoro ja, czyli podatnik, mam się zrzucić, aby zwrócono ludziom utracone pieniądze, co byłoby w sytuacji przeciwnej. Czy oni po otrzymaniu tych, jak się okazało, nierealnych odsetek, coś by mi odpalili? 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz