środa, 5 lutego 2014

Drogie życie, Alice Munro



Przeczytałam kolejną książkę, a nie mogłam się zdecydować na napisanie mojej opinii o zbiorze opowiadań Alice Munro. Nie potrafiłam określić co właściwie o nich myślę. Zastanawiałam się czy mieszane uczucia są wynikiem rozczarowania, czy nie potrafiłam znaleźć w nich tego, co powoduje, że krytycy tak wysoko je cenią. W końcu autorka jest noblistką.
Stwierdziłam po namyśle, że skoro te opowiadania tak mnie "męczą", to już jest jeden powód, aby po nie sięgnąć. Jest w tych opowiadaniach coś niepokojącego, jakiś dziwny klimat. Są specyficzni bohaterowie i ich często dziwne, zaskakujące historie. A z drugiej strony samo życie, zwyczajność i codzienność.
Jest w tych opowiadaniach jakaś tęsknota i pogoń za NIEUCHWYTNYM. Świat widziany oczyma kobiet, niezwykle emocjonalny. Opowiadania są tak ESENCJONALNE, że każde z nich mogłoby stanowić materiał na samodzielną powieść.
Wrażenia z lektury upewniają mnie również w przekonaniu, w jak bezsensowny sposób analizuje się lektury szkolne. Ponieważ zawsze byłam przekonana, że nie tylko ważne jest to „co autor chciał powiedzieć”, ale również to co czytelnik ma do powiedzenia po przeczytaniu. Bo czy krytycy literaccy zawsze wiedzą jaki był przekaz autora? Nie jestem przekonana.
Zdaję sobie sprawę z subiektywizmu mojej opinii i tego, że nie jestem autorytetem, ale fakt, że wciąż myślę o tych opowiadaniach, jest dla mnie dowodem, że warto po nie sięgnąć. No i wiem, że koniecznie muszę przeczytać kolejny tom, żeby upewnić się w mojej ocenie. 
A czyta się je świetnie...Sprawdźcie...

09.02.2014
PS: Jeśli nikogo dotąd nie udało mi się zainteresować tymi opowiadaniami, to może powinnam zapytać, co należy myśleć o człowieku, który wracając z wojny do domu, zostaje w przypadkowym gospodarstwie? W domu zamieszkiwanym przez samotną kobietę, totalnie nie radzącą sobie z obowiązkami, ale częstującą głodnego wędrowca skromnym posiłkiem...Zostaje tu na kilka lat, stawia na nogi budynki, uprawia ziemię i pracuje u sąsiadów. Nic nie łączy go z właścicielką gospodarstwa, aż znika pewnego dnia...gdzieś...A może historia kobiety, która przeżywa niezwykle emocjonującą historię, żeby na koniec się okazało, że to sen...czyj? A może jeszcze jedna historia...para ma romans, jadą się pobrać, ale on lokuje ją w pociągu i żegna...ot tak sobie. Co się stało? Im dłużej myślę o tych opowiadaniach, tym wydają mi się bardziej niezwykłe (miałam nie używać tego słowa).  

7 komentarzy:

  1. to 'esencjonalne' mnie przekonało, przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie lubie krotkich form, dlatego do tej pory nie siegnalam po jej ksiazki, ale jezeli polecasz... i ze wzgledu na "pogon za nieuchwytnym" :D przeczytam! :))

    OdpowiedzUsuń
  3. czy tylko ja mam wrażenie, że jesteście czepialskie? :D
    ale jak przeczytacie, to Missplayground może polubi krótkie formy literacki ze względu na ich ESENCJONALNOŚĆ, czyli wielką treść w małej formie, i być może Sernik z pieprzem, "dogoni nieuchwytne", bo ta pogoń przecież jest sensem naszego życia :) czego obu Wam szczerze życzę...i żeby nie zostawić wątpliwości, bardzo dziękuję za odwiedziny, proszę zaglądajcie częściej, będzie mi bardzo miło :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam ogromną ochotę na zapoznanie się z twórczością tej autorki :)
    Pozdrawiam :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Dużo dobrego czytam o twórczości Munro i wiem, że sama muszę przekonać się jak pisze:)
    Bardzo chętnie przeczytam opowiadania.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem niezwykle ciekawa, jak wpadnie mi w ręce, przeczytam:-).
    Chociaż, jeśli już mam być szczera, nie przepadam za motywami snów w literaturze. "Niewytłumaczalne zniknięcia" są jeszcze bardziej nie w moim typie. Tak samo zresztą nie lubię wszelkiego typu intryg polegających na kierowaniu podejrzeń na kogoś innego. Nudzi mnie to wprost setnie.
    Na szczęście są to opowiadania, mogę więc bez większego ryzyka spróbować. Twoja rekomendacja jest dla mnie wiążąca:-)).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję errato:) pewności mieć, oczywiście, nie mogę, ale mam przeczucie, że jednak ci się spodobają te opowiadania :)

      Usuń